Magyar Hrvatski
Telefon: +36 (72) 468-683
Mobil:  +36 (30) 543-0232
Email: kovacsgumihaz@t-online.hu
Téli autógumi választék, mikor mit érdemes használni?

Téli autógumi választékunk elérhető itt.

Miért van az, hogy régebben téli gumi használata nélkül is közlekedni tudtak az autók havas vagy akár jeges útburkolaton is, ma pedig mindenhonnan a 7°C fokos "ökölszabályt" halljuk, amely alatt erősen javallott a téli autógumi használata?

Nem az érzékszerveinkkel van a gond, és nem is a múlt szépíti meg a teljesítményeket, a mai nyári gumik valóban rosszabbul teljesítenek télen, mint 10-15 évvel korábban.

A gondolat sokunk fejében egy összeesküvés-elméletre is hasonlíthat, miszerint: "a gyártók rákényszerítenek minket, hogy téli gumit vásároljunk, azzal, hogy szándékosan, télen rosszabbul viselkedő nyári gumikat gyártanak"Téli vs Nyári gumi mintázat

Az igazság azonban, hogy egy első látásra ellentmondásos tényen -a gumiabroncsok technológiai fejlődésén- alapul a gyengébb teljesítmény.



3 fontos nyári gumi fejlesztés, amely rontja a téli menettulajdonságokat:

1, Üzemanyag takarékossági verseny: a gördülési ellenállás csökkentését minden komoly gyártó célként tűzte ki, melynek egyik legfontosabb eleme a "lekerekítés", vagyis a kapaszkodó élek drasztikus csökkentése.
Egy régebbi és újabb nyári autógumit összehasonlítva magunk is láthatjuk, hogy mind a vállak élei, mind a mintaárkok közötti blokkok sarkai szinte teljesen eltűntek a modern abroncsoknál. Ez a nyári menettulajdonságokat nem jelentősen rontja, hiszen az abroncs nyáron, ideális esetben "inkább tapad", míg télen, szélsőséges körülmények között "inkább kapaszkodik".

2, Zajcsökkentés előtérbe kerülése: az egyre csendesedő, és egyre gyorsabban közlekedő modern autóknál egyre inkább problémává vált a gumi menetzaja. A mintázatok felépítési és keverékbeli változtatása (pl: a keresztirányú mintaárok szélesség minimálisra csökkentése, amely megszünteti a blokkról-blokkra lépési zajt) a csendesedés felé szintén sok esetben a kapaszkodó tulajdonságok rovására ment.


3, Futásteljesítmény: a nyári autógumik egyik legfontosabb tulajdonsága a futásteljesítménye, hiszen ez határozza meg a relatív "olcsóságát" a terméknek. Javulásához nyilvánvalóan kopásállóbb, és egyúttal valamivel keményebb (hőre kevésbé ellágyuló) keverékre van szükség, amely az alacsony hőmérsékleten való megridegedését és nagyon gyenge tapadását eredményezi a keveréknek téli felhasználás esetén.


Ezzel szemben a téli felhasználásra szánt autógumikat az ellenkező irányba fejlesztették: megsokszorozták a kapaszkodó élek számát (úgynevezett lamellázottság) és ellágyították a keveréket. Ezzel ugyan a fent említett szempontok alapján rosszabbul, viszont legfontosabb tulajdonsága alapján -a mobilitás biztosítása szélsőséges körülmények között is-  kiválóan teljesít korai társaihoz képest.


A szélsőségekre való optimalizálás nyilvánvalóan az adott körülményekre tekintve sokkal hatékonyabb abroncsokat hozott létre, ugyanakkor ellehetetlenítette az univerzális felhasználást.
Ez a trendje az autógumi fejlesztésnek rákényszerítette azonban a gyártókat a köztes igények kielégítésére is, és egyre többen gyártanak, megfelelő menettulajdonságokkal rendelkező 4 évszakos abroncsokat is.

Ezek az abroncsok egyik fronton sem teljesítenek olyan erősen, mint a nyári és téli autógumi társaik. Inkább nyári tulajdonságaik erősebbek, mint a téliek, de azoknak a felhasználóknak is lehetővé teszik így a téli közlekedést, akik kevés kilométert vezetnek évente, vagy egyébként sem használják a legzordabb körülmények között autójukat, 2 garnitúrát pedig nem akarnak megvásárolni, vagy nem akarnak foglalkozni a szezonális gumicserével.